Sunday, July 22, 2012

♥ salam RAMADHAN ♥

hoyehhhh...
akhirnya...setelah hampir sebulan xupdate blog...
arini berkesempatan dan berjaya memerah otak..
hahahaha...kes mcm biasa...
LUPA PASSWORD!!!!

hahahaha..kelakar..tapi kadang2 menyakitkan hati...
emmm..nak kata minda ni da kronik sgt...
hari2 minum madu...mkn mknan berkhasiat...
emmm...
nak wat camner...mmg dari dulu jenis mudah lupa password..
tapi kalo benda lain xlupa ok!!
ngeee~


okey all...
sblm panjang lagi...

izinkan hamba mengucapkan salam..

ASSALAMUALAIKUM wbt...


dan selama datang bulan yg penuh keberkatan...

iaitu bulan RAMADHAN...

Alhamdulillah...
bertemu lagi dgn bulan penuh keampunan pada tahun ni..
syukur padaMU ya ALLAH...

hmmm..
bila bercerita pasal RAMADHAN ni..
mmg jauh beza antara zaman kanak2..zaman remaja...zaman universiti...zaman keje..
hmmm...cuma yg samanya....aku mmg xpernah miss untuk berpuasa penuh...
kecuali jika ABC (ALLAH Bagi Cuti)...
Alhamdulillah....syukur...atas didikan ibubapa dan family aku berjaya..
wlpn kadang2 yg aku berjaya hanya menahan lapar dan dahaga...
namun aku bersyukur padaMU ya ALLAH...
kerana...selalai2 aku padaMU...KAU tidak pernah hilangkan KEIMANAN dan KETAKWAAN

aku padaMU....wlpun aku hambaMU yg penuh kesalahan dan dosa...

ya ALLAH...sungguh besar RAHMATMU padaku...


sambutan RAMADHAN kali ini berbeza dari biasa...
tahun ni aku banyak berdikari sendiri...
uruskan kehidupan sendiri...
ye la...umur aku pn dah meniti hujung 20-an..
so...wajar la...mak melepaskan aku terbang bebas untuk aku tentukan arah hidup aku..
but..one more thing...mom xpernah gagal untuk bersama aku time2 yg aku rasa aku perlukan dia...
maybe naluri seorang ibu....always there for me... mak...thanks tau...diksue syg mak sgt2....

then...sampai satu bab yg mmg aku rasa sayu dan pilu...
5hari sblm RAMADHAN...aku call mak...
mmg lama...
lebih dr 2jam kot...
kami sama2 nangis di hujung talian..
yes....kami berdua...
crying....

why???

we miss the person that we strongly love!!!!

arwah AYAH dan arwah abgLONG...

tahun ni tahun ke11 arwah ayah meninggalkan kami...dan tahun ni juga tahun pertama kami berpuasa..
berhari raya tanpa arwah abgLONG yg mmg diibaratkan pengganti ayah selama ayah xder...
honesly....aku hari2 teringat kat diorg...
bukan aku xdapat terima hakikat....tapi aku xdapat tipu perasaan aku..
yg aku amat rindukan mereka...mereka yg banyak berkorban dan bersusah payah untuk aku...
mereka yg tersenyum melihat kebahagiaan aku...mereka yg menangis melihat kejayaan aku..
ya ALLAH...rindunya aku pada mereka...moga KAU tempatkan mereka dikalangan hambaMU yg beriman dan beramal soleh..

sungguh...tanpa mereka siapalah aku...
aku berjaya harini pn disebabkan kesusahan ayah...
seorang petani kampung...yg berjaya mendidik kesemua anak2nya berjaya menjejakkan kaki kemenara gading...
yg sanggup berpanas membanting tulang untuk menyara keluarga..
yang sanggup berhujan untuk rezeki kami sekeluarga...
mmg aku tahu...kisah family aku tidak tragis mcm dalam Bersamamu....
tapi....aku tahu....hanya aku yg mengerti apa yg diorg rasakan..
mmg keluarga kami tidak pernah bercatu makanan..
mmg apa yg aku nak sentiasa aku dapat...
tapi....cukuplah aku katakan...
wlpn arwah ayah meninggalkan berekar2 tanah sawah...
tanah yg menjadi lambang kegigihan dan usaha beliau...
sampai kehari  ni...aku xmampu melihat saujana harta peninggalan arwah yg terbentang didpn mata...
xsanggup rasanya...sbb aku xnak semua tu..aku hanya nak mereka...
mereka yg aku sayang....takkan terputus setiap amalan kebajikan yg aku lakukan utk mereka...
dan di setiap akhir malamku....aku sentiasa doakan agar suatu hari nanti...aku akn berjaya mendidik anak2 aku sepertimana arwah ayah mendidik aku....INsyaallah...

hmmm...
air mata aku basah dipipi..
terasa hangat...honestly...
almost everyday...aku mmg teringat arwah abgLONG...
dan setiap kali teringat...aku akan terdiam...
belek hp aku...tengok  no telefon dia...
istigfar banyak2....aku sedekahkan dia doa...
ya ALLAH...kenapa sekejap benar aku bersama arwah...
belum puas aku membalas jasa arwah...
arwah meninggalkan aku...
hingga entry ni ditulis....aku menangis teringatkan arwah abgLONG...
sanggup dia berhabis wang ringgit...tenaga...masa hidupnya semata2 mahu melihat adik2nya berjaya...
tiada istilah pilih kasih...sampaikan setiap org berhak menerima apa yg sepatutnya...
aku masih ingat...masa aku kat UiTM...selama lebih kurang 9tahun.....aku xtahu berapa ratus RM dia abis utk aku....tapi...bila aku balik kg....xpernah dia ungkit...xpernah dia persoalkan...janji...adik2 senang....itu sudah cukup buat dia bahagia...
ingat lagi satu hari...saat2 aku terasa hati dgn dia....(sbb arwah ni garang)..dia nangis dgn mak sbb dia dh marah aku...ya ALLAH...sungguh mulia hati abgLONG...mmg aku xkan pernah jumpa abg mcmni kat dunia ni...sumpah...aku sayang giler kat dia....sampai skrg...aku rindu sgt2 kat arwah...sbb aku adik yg paling banyak susahkan dia....paling degil.....aku rindu dia ya ALLAH!!!!

kalau nak cerita jasa arwah pada aku....sampai tahun depan pn xabis...sampaikan skrg...tengok barang2 arwah pn aku xsanggup...aku xmampu....bukan aku saja....tapi seluruh org yg mengenali dia...

ARIFIN MUHAMMAD dan ZAILANI ARIFIN
kaulah HERO DHATI AKU...DUNIA DAN AKHIRAT...

hmmm...xnak story dah pasal ni..
sbb pedih dah idung n mata aku dah xmampu dah ni..
cuma aku xnak bayangkan raya nanti...

MAK...maafkan diksue...sbb disaat2 mcmni diksue xdapat temankan mak sahur dan berbuka puasa...

diksue nak mak dan semua keluarga tahu....tanpa korg....diksue xakan jadi manusia berguna spt hari ini...


SALAM RAMADHAN DAN SALAM KEMAAFAN 


deep inside my heart
-norulez-